سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مار چوبه

 

 

3-2-4 -روش کود شیمیایی دادن

کود شیمیایی چه قبل و یا چه بعد از برداشت داده شود . باید روی خاک پخش شده باشد ودیسک زده شود . دادن کود اولیه هر سال و دیسک زدن باید قبل از شروع رشد جوانه ها ی خوراکی صورت گیرد و باید به اندازه کافی کم عمق باشد تا از آسیب زدن به طوقه ها جلوگیری شود . (338-6)                            

4 - 2- 4- علائم کمبود مواد غذایی در مار چوبه :

(الف) علائم کمبود ازت : برگهای پایینی ضخیم و سفت شده و برنگ سبز مایل به زرد درمی آیند . ساقه ها سفت ، چوبی ، و به طور غیر طبیعی دراز وباریک می شوند . سیستم ریشه به طور زیادی توسعه یافته است . (308-5)

( ب)علائم کمبود فسفر : ساقه ها باریک و چوبی ، برگها کوچک و اغلب سبز تیره تر از حالت طبیعی ، در بیشتر محصولات سطح زیر برگها ارغوانی مایل به قرمز است . تشکیل میوه به تاخیر می افتد توسعه ریشه به مقدار زیاد کم می شود . ( 308 - 5 )

(ج) علائم کمبود پتاسیم : ابتدا کلرو روزبین رگبرگهای برگ های مسن ظاهر می شود در حالی که رگبرگها سبز باقی می ماند ، برگها ترد و شکننده شده و حاشیه آنها  به طرف بالا می پیچد نواحی کلروتیک قهوه ای شده و می میرند . پیگمان ارغوانی مایل به قرمز بجای کلرو روز در بعضی از نباتات ایجاد     می شود اغلب موارد در خاکهای اسیدی و زمینهایی که کود پتاسیم یا سنگ آهک کلسیم در یافت شده دیده می شود (307-5) (د) علائم کمبود آهن :

برگهای تازه ابتدا از بین رگبرگها تولید رنگ زرد روشن می کنند ، سپس تمام برگها زرد می شوند معمولاً مرگ وسوختگی بافت دیده نمی شود . عموماً کمبود منحصر اً به خاکهای قلیایی یا بیش از جو آهکی است      ( 306 - 5 )  1 - برای اطلاع بیشتر از کمبود ها رجوع کنید به کتاب کمبود مواد غذایی در نباتات زراعی و سبزیجهات ، حسین رادنیا

 

 

 

                                                                            19

                 عملیت داشت

2-5- آهک و کود حیوانی

مار چوبه در خاکهائی به میزان کم اسیدی بوده و بهتر ین نحو عمل می نماید تا خاکهائی که میزان کم قلیایی  باشند (ph 5/6 تا 5/7 ).اگر خاکهای اسیدی مورد استفاده قرار گیرد باید به آنها آهک داد واکنش خاک به ph 6 یا 5/6 برسد . مواد آلی نیز برای بهبود شرایط فیزیکی خاک مهم می باشد . کود حیوانی زمانی که بتوان آنرا بدست آورد منبع خوبی است . اگر چه کود حیوانی ممکن است برای تامین حاصلخیزی مورد استفاده قرار گیرد لیکن باید از کودهای شیمیایی ، خصوصا در سالهای اولیه کشت کامل گردد .در ایستگاه تحقیقاتی ماریلند «1» مقایسه ای از کود حیوانی و کود شیمیایی بر روی خاک نسبتا حاصلخیز لومی نشان داد که عملکرد در طول یک دوره نه ساله برای کود شیمیایی بیشترین و همچنین سود آور ترین بوده است (339 - 6 )

2-6- علفهای هرز مارچوبه :

علفهای هرز مارچوبه عموماً از علفهای هرز چند ساله می باشند از علف کشهای مورد استفاده در مزارع مار چوبه عبارتند از : 1- کلر آمبین ( Chlorampen ) علف کشی است با نام تجاری آمی بن Amiben و وجی بن Vejben علف کشی است پیش رویشی و سیستیمیک

 

 

1:MarjlandEXPermet Station

                20

 

که مانع از توسعه بذر ریشه علفهای هرز  در حال رویش می گردد . این علف کش برای نشاء مار چوبه مورد استفاده قرار می گیرد (121-7 )

دیورون : diuronعلف کشی است با نام تجاری کار مکس Car mex دیورکس Diorex که خاصیت پیش رویشی دارد و مانع از فتوسنتز می شود به عنوان علف کشی انتخاب در مزارع مار چوبه مصرف می شود   (293-7)

3- MCPA علف کشی است با نامهای تجاری آگروکسون Agroxon و هدونال ام Hedonal - M علف کشی است هورمونی و سیتمک که از طریق برگ و ریشه جذب می شود کار برد پیش رویشی دارد برای مبارزه با علفهای هرز پهن برگ در مزارع مار چوبه استفاده می شود (444-7)

4- مونورون monuron علفکشی است با نام تجاری تلوار Telvar  علف کشی است انتخابی در مزارع مار چوبه مصرف می شود . (494- 7 )

 

از دیگر علف کشهایی که در مزاع مارچوبه مصرف می شود عبارتند از :

( الف)   ناپرو پامایدnapropamide نام تجاری دور بنول Devrinol  

( ب )    سیمازین Simazine

با نام تجاری گزاتوپ Gezatop   (621-7) و ( 502-7 )

 

      

 

             21

2- 7 -کولیتواتور زنی :

مزرعه مار چوبه را باید برای پایین نگه داشتن تعداد علفهای هرز آن و بنابراین ######قسمت هوایی به رشد بهتر کولیتواتور زد . بهر حال در طول فصل برداشت کولیتواتور زدن بسته ها بدون آسیب رساندن به ساقه های در حال رشد مشکل می باشد . جوانه های خوراکی در بعد از ظهر کمتر شکننده بوده و بهتر ین زمان برای کولتیواتور زدن در این هنگام است. مشکل کنترل علفهای هرز با استفاده از مواد شیمیایی ساده گردیده است . (339-6 )