سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مار چوبه

-8- وضعیت قسمتهای هوایی:

 

باید قسمتهای هوایی را در مزرعه در طول زمستان پا بر جا باقی گذاشت و آنها را در اوایل بهار بایستی قبل از اینکه هر نوع رشد ساقه ها ظاهر شود دیسک زد . قسمتهای هوایی قدیمی در طول زمستان طوقه ها را محافظت نموده و هنگامی که به خاک داده می شود مواد آنی اضافه می نماید ( 339-6 )

 

9-2 - طول عمر کشتزار مار چوبه :

 

 طول عمر کشتزارهای مار چوبه بستگی به شرایط طبیعی ویتمار های در یافت کرده است . کشت زارهایی وجود دارد که گفته می شود عملکرد سودمندی برای بیش از یکصد سال تولید نموده است ، مزارع تجارتی که مراقبت هایی در حد متوسط به عمل می آید برای 15 تا 18 سال سود آور باقیمانده و بهترین عملکرد را در سن 1 تا10 سالگی بدست می دهد طوقه ها همراه با مسن شدن گسترش گردیده و کولیتواتور زنی  بدون آسیب رساندن به آنها مشکل می گردد . ( 339- 6 )

             

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         22

               فصل سوم

   آفات و بیماریهای مارچوبه

 

1 - آفات مارچوبه

 

2- بیماریهای مارچوبه     

 

                                           23

 

 

                           

1- سوسک مار چوبه :                    asparaji            Criceris

 

 

منهدم کننده ترین حشره ای است که به مار چوبه حمله می کند . این حشره به جوانه های خوراکی در طول فصل برداشت در قسمت های هوایی گیاه هنگامی که کاملاً رشد کرده اند آسیب می رساند . حشره بالغ در مواد زائد اطراف مزارع مورد کشت وکار زمستان گذرانی کرده و برای تغذیه از جوانه های خوراکی در حال رشد ، به موقع خارج شده و سبب خمیدگی و بد منظر شدن آنها می گردد . تخم ها بر روی جوانه های خوراکی گذاشته شده و بعداً حشرات حشرات ولاروها  تو اماً به گیاهانی که کاملاً رشد کرده اند حمله نموده و در بعضی موارد آنها را بی برگ کرده و سبب عقب افتادگی گیاهان می گردد که انعکاس آنها کاهش یافتن عملکرد در فصول بعد می باشد . سوسکها در هوای داغ رشد نمی نمایند . با وجود اینکه در حالت خاصی این حشره سبب خسارت قابل توجهی می گردد لیکن زیان رسانی آن در جنوب مانند نقاط دیگر ثابت نگردیده است . بیشتر خسارت عمده به جوانه های خوراکی قابل عرضه به بازار زده  می شود وهیچ نوع جبران خسارتی برای آن هنوز مشخص نگردیده است . ممکن است حشره با گرد پاشی گیاهان بالغ با رتنن به مقدار 330 گرم کار باریل با 18 کیلو یا مالاتیون با37/1 کیلو در هکتار کنترل نموده ممکن است چندین جوانه خوراکی زود رس باقی گذاشته تا تبدیل به گیاه بالغ شوند و سوسکها در حال خروج را جذب می نمایند این حشرات را می توان بر اساس گرده پاشی یا محلول پاشی با کارباریل منهدم کرد ( 341-4 )

                                                 24