سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مار چوبه

- مگس مار چوبه : Paeiloptera     Platyparea

 

این آفات در ماه های اول سال بین ورقه های نازک شاخه ها ی مار چوبه تخم می گذارند و پس از اینکه تبدیل به شفیره شدند در ساقه ها مار چوبه سوراخهای طویلی ایجاد می کنند برای مبارزه با آن باید مزرعه را قبل از اردیبهشت سمپاشی کرد .

دو حشره مخصوص دیگر وجود دارند که به زراعت مارچوبه خسارت وارد می کنند یکی به

به نام : Criocera de lasperje برنگ آبی و قرمز و دیگر به نام : Crioceradouze points که برنگ قرمز آجری و هر دو بسیار مضر و موذی هستند . برای جمع آوری شفیره آنها باید بوطه ها را روی ظرفهای محلول از آب صابون حرکت دهند تا در آن ریخته و نمیرند و نیز می توان با پاشاندن گرد آهک و گرد خاکستر یا از محلولهای گرد ( د . د. ت ) آنها را از بین برد . (200-11)                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          

بیماریهای مار چوبه    صفحه 25

زنگ مار چوبه :     

   asparagi       . puccinia عامل بیماری می باشد . این قارچ ممتهای هوائی گیاه حمله می کند و ذخیره شدن مواد غذایی را در طوقه ها محدود می سازد بر این محصول فصل بعد را کاهش می دهد . زنگ بر روی محصول عرضه شده به بازار ایجاد گردد . ( 340-6 ) این قارچ در تابسان روی شاخه های آن پیدا می شود وباید ( 19-11) از علائم زنگ در ابتدا به صورت لکه های کوچک زرد سرخ رنگبر روی ساقه اصلی نشعابات آن ظاهر می شود . این قارچ اسپنور های خود را ابتدا زیاد تولید می کند که سیله باد پراکنده می گردد با پیشرفت فصل لکه ها بزرگتر و تیره تر می گردد و شاخ و برگ ده ای گردیده میریزد و ظاهر برهنه به گیاهان می دهد . معمولا سمپاشی و گرد پاشی باندازه  کافی موثر نیست تا استعمال آنها توصیه شود به هر حال سمپاشی گیاهان برداشت نشده دربهار با زینب یا هانب ممکن است از افزایش مایه قلقیح«1 »جلو گیری کرده بنابرین از شدت بیماریها بکاهد .استفاده از یک رقم مقاوم به زنگ توصیه می شود به (340-6) محض خروج شاخه ها از زمین وکمی بالا آمدند مزرعه را می توان با محلولهای ساخته شده کات کبود بنام محلول بد و       (      آهک    + آب   + کات کبود )سمپاشی می کنند                            (   199 -11 )                   .                Inocuium           

مار چوبه        بیماری های مارچوبه                       صفحه 26

2- ریزکتون بنفش قارچ عامل بیماری ریزوکتون بنفش در زیر آمده است .

 

Rhizoctonia    vioiacea    ( Rhizoc +one       vioiette )

غالبا سبب خسارات زیادی در مزارع مار چوبه می شود این قارچ روی ریشه مارچو تولید ریشه های نازکی به رنگ ارغوانی تیره می کند که به آسانی شناخته می شود برای از بین بردن آن می توان محلول فرمول (هرمتر مربع ) 60 گرم با سولفور دوکاربن ترزیق کرد ( در هر متر مربع 250 گرم ) ( 199- 11 )