سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مار چوبه

 

مار چوبه         برداشت مار چوبه و درجه بندی           صفحه 27

 

1- برداشت :

 

زمان برداشت مارچوبه وقتی است که طول ساقه های جوان به 15 تا20 سانتیمتر برسد و این امر بستگی شرایط آب هوایی و نوع خاک منطقه دارد . معمولاً برداشت مارچوبه ممکن است یک یا دو سال تمام پس از انتقال تا جها از خزانه به محل اصلی صورت گیرد . عمل برداشت درروزهای گرم وآفتابی و حتی االمکان صبح ها و عصر ها با چاقوی ویژه ای انجام می گیرد برای قطع ساقه ها باید یک دست ساقه را گرفت و با دست دیگر چاقو را تا عمق 2تا3 سانتیمتر در خاک فرو برده و آن را قطع نمود مقدار محصول متفاوت است و در شرایط خیلی خوب می توان از یک هکتار حدود 4تا5 تن مارچوبه برداشت نمود (309-4)

شاید بهترین عمل به تاخیر انداختن برداشت زمانی است که بستر دو ساله گردد و محدود کردن برداشت کمتر از مدت سه تا چهار هفته فصل برداشت باشد در برداشت مار چوبه باید مراقبتهای کافی به عمل آورد تا آسیب رسانی به جوانه های خوراکی جوانتر اجتناب شود آزمایشاتی که در ماساچوست به عمل آمده نشان می دهد تفاوت فاحشی در کیفیت و کمیت مارچوبه برداشت شده از نواحی مشابه بوسیله افراد مختلف موجود بوده که بستگی به میزان مراقبت به عمل آمده هنگام برداشت داشته است (342-6 )

 

 

 

 

 

  

مارچوبه                برداشت مارچوبه و درجه بندی        صفحه 28  

 

2- درجه بندی   دسته بندی   بسته بندی

 

 پس از برداشت مار چوبه باید آن را درجه بندی کرد . برای این کار یک دست و یک اندازه را جدا نمود و صاقه های ناجور و صدمه دیده را حذف می کنند . عمل شستشو معمولاً در مدت زمان کوتاهی انجام می گیرد زیرا چنانچه مار چوبه به دلایلی در مدت زیاد در آب نگهداری شود رنگ آن تعقیر یافته و لکه های زیادی روی آن بوجود می آید پس از شستشو آنها را در یک پلاستیک قرار داده و پس از بسته بندی به بازار عرضه می کنند؛ چنانچه مارچوبه را در داخل پلاستیک مشبک بسته بندی کنند می توان آن را در 5/0 تا 1 در جه بالا و مجاورت رطوبت نسبی 90در صد به مدت 3تا6 هفته نگهداری کرد . (309-4)

لیود دهی و پرورش مارچوبه  تا حد زیادی بستگی به درجه بندی دسته بندی و بسته بندی  صحیح آن دارد . معمولاً مارچوبه های درجه یک به نقاط دور دست ارسال می شود . جوانه های خوراکی ابتدا به 3 درجه درشت 1 تجملی 2 و مطلوب 3 بر حسب قطر آنها جدا قطر جوانه های خوراکی مربوط به هر درجه به قرار زیر است   بسیار درست «4»  2/2سانتیمتر

1-coissal       2-Fency     3- choice      4- Ex+ra colssal

 

 

 

 

 

 

     فصل چهارم

 برداشت مار چوبه

                                                29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 برداشت مارچوبه :

درشت 7/1 تا 2/2 سانتیمتر تجملی 25/1 تا 7/1 سانتیمتر ومطلوب 62/. تا 25/1 سانتیمتر طول دسته های مارچوبه معمولاً 25/21 سانتیمتر است لیکن در سالهای اخیر دسته های با طول 25 سانتیمتر نیز ارسال    می شود مار چوبه با درجه بسیار درشت همیشه دارای 25 سانتیمتر طول است و سایر درجه ها ممکن است همان طول را دارا باشد .

هنگام دسته بندی . تعداد جوانه ها ی خوراکی مورد لزوم در حالیکه راس آنها هم سطح است در ماشین بسته بندی قرار می گیرد .سپس دسته در نزدیکی هر دو انتها با نوار های قرمز و یا آبی به طور محکم بسته     می شود و با وسیله کش رنگی پهلوی هم نگهداری می شود سپس انتهای ساقه ها به طور یک نواخت با یک چاقوی بزرگ قطع می گردد بطوری که دسته دارای طول 21/25 یا 25 سانتی متر باشد . 12 عدد از دسته های 9/. تا 13/1 کیلویی در جعبه هائی که دارای شکل هرمی است قرار می گیرد به نهوی که بسته بندی فشرده باشد . از بسته بندی در کف جعبه کاغذ مومی گذاشته و سپس بالایه ای از خزه اسفنجی مرطوب پوشیده می شود که بر روی آنها دسته های مار چوبه در حالی که انتهای آنها به طرف پایین است قرار می گیرد . (343-6)