سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مارچوبه

                    

  فصل اول : کاشت

 

                          1- گیاه شناسی

                          2- خاک مناسب

                          3 آماده سازی خاک برای کاشت

                          4- زراعت مارچوبه

                          5 - طریقه کاشت طوقه ها

                          6- از یاد مار چوبه

 

 

 

 

 

 

(5)

           

        گیاه شناسی        

در طبقه بندی سبزیها مار چوبه از جمله سبزیهایی است که ساقه ای مورد مصرف دارد از جمله سبزیهایی است که یک بار کشت گردد تا ده سال می توان از آن برداشت کرد .(103-9 )

 مارچوبه گیاهی است با نام علمی : Asparagus      officihalis ,و نام انگلیسی Asparagus جزء گیاهان خانواده سوسنی ها liliaceae میباشد . مار چوبه گیاهی استعلفی معمولا چند ساله بندرت در مناطق خشک یافت می شود از مهمترین مشخصه این گیاه تکثیررویشیآنها که معمولا توسط بذر ، غده ، قلمه ، ویا پا جوش صورت میگیرد میوه مار چوبه کسپسول یا سته است که با 3 شکاف باز میشود (124-1 )

 از ریشه های مارچوبه در بهار ساقه های گیاه میرویند که خود روی آن دارای رنگ سبز است و سابقا آن را می چینند ودر خوراک پخته می خورند ، اکنون همانها را با وسایلی سفید می کنند که قیمت خوراکی مار چوبه را تشکیل می دهند ونیز آنها را در حالت قبل از اینکه تبدیل به شاخه های سبز شوند می چینند و مصرف می کنند که بسیار طرف توجه است و نسبتا به بهای گرانی فروخته می شود . اگر این جوانه ها را قطع نکنند پس از اینکه از زمین بیرون آمدند تبدیل به ساقه و شاخه های زیاد می شوند که از 1.30 متر تا 1.50 متر بلندی آن است ، گلهای آن ریزه به رنگ زرد مایل به سبز است گل ماده ونر هر یک روی شاخه جداگانه اند وپس از انجام عمل تلقیح به جای گلهای ماده دانه های گردی به رنگ قرمز به اندازه نخود پیدا می شود که هر یک از آنها حاوی دو دانه سیاه است . (196-11)

 

(6)

 مار چوبه دارای ریشه های گوشتی است . در ماه های پائیز و زمستان ریشه ها مملو از مواد غذایی ذخیره است . این مواد باعث می شوند که مار چوبه بهتر در مقابل عوامل محیطی نا مساعد مقاومت کند و ضمنا بخش هوایی وقوی و خوبی را در ماهای بهار بسازد معمولا در ماه های بهار بخش هوایی سال گذشته به وسیله دیسک زنی زیر خاک برده می شود و در همین موقع سال کود لازم را به زمین داد          ازت 50kg jh تا 100 kg        فسفر 125 kg  تا 175 kg پتاس در همین حدود برای مار چوبه توسیه میشود در خاک های شنی پتاس کمتر ی مصرف میشود.(103-9)

گلهای نر وماده معمولا مجزا بر روی دو پایه قرار گرفته اند  ولی گاهی اوقات هر دو نوع گل روی یک پایه نیز دیده می شود گلهای نر دارای شش پرچم برنگ زرد طلایی که نمای زرد رنگی به گلبرگ های بی رنگ آن می دهد گلهای ماده با شش گلبرگ کوچک برنگ سبز تیره و یک مادگی برجسته قابل تشخیص اند زیرا این ارقام علاوه بر خواص زود رسی از افزایش عملکرد بیشتری بهره مند هستند (بیشتر از بیست در صد ) علاوه بر آن طول مدت بار دهی پایه های نر نیز بیشتر است مزارع قدیم مار چوبه معمولا دارای پایه های نر بیشتری است پایه های ماده بعلت تولید میوه ( از نوع سته ) دارای بار دهی زیادی نیستند و علاوه بر آن افتادن بذر و جوانه زنی بر مشکلات وجین میافزاید . گرده افشانی این گیاه غیر مستقیم و با حشرات( زنبور) صورت می گیرد   (304-4 )

 

 

 

 

 

(7)

1- کاشت مار چوبه

1-1- خاک مناسب  برای کاشت مار چوبه به یک خاک نسبتا سبک شنی لومی که برای کشت مار چوبه از بهترین خاکهاست نیازاست . خاک باید عمیق شخم زده شود و با علفهای هرز قبل از کاشت مبارزه شود به جای آیش بر گرداندن یک محصول (مثلا یونجه )   به خاک مار چوبه توصیه میشود قبل از کاشت مار چوبه طوقه های آرتیشو با سیتی مواد آلی کافی به خاک داده شود میزان کود دامی مورد نیاز سالیانه برای کاشت مار چوبه بیست تا چهل تن در هکتار است ( 103-2 )

مار چوبه را می توان بر روی خاکهای متنوع زیاد پرورش داد لیکن برای نتایج بهتر، خاکها باید زهکشی خوب، عمیق ، سست و سبک باشد آنی پوسیده و سبک لومی سنی برای رشد سیستم های ریشه ای سالم و جوانه های خوراکی سالم و بدون عیب مناسب باشد . از خاکهای سبک ،شنی ، یا سنگ ریزه دار که دارای خاکهای زیرین خلل و فرج دار باشد  باید اجتناب کرد . زیرا ظرفیت نگهداری رطوبط در این خاکها پایین است (335-4)

2-1-آماده سازی خاک برای کاشت

معمولا بهترین زمان زمان آماده  سازی خاک  برای  کاشت مار چوبه در اوایل  بهار می باشد. از  آنهایی  که       مار چوبه زمین را به مدت 15 سال ویا بیشتر اشغال می کند ، خاک را در شرایط  خوبی قرار دارد   به  زیر خاک کردن محصول کود سبز در پائیز قبل از کاشت مطلوب می باشد . زمین باید عاری از بقایای گیاهی و مواد زائد خشن که ممکن است سبب بد شکلی جوانه های خوراکی گردد نمود . همچنین باید تا حد امکان زمین عاری  از علفهای هرز خصوصا علفهای هرز چند ساله باشد . از آنجایی که طوقه ها معمولا عمیق کشت می گردد .   خاک نسبتا عمیق شخم زده شود . (335-4 )