سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زمین فروشی در گرمابسرد دماوند با قیمت مناسب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

زراعت مار چوبه

 

سطحی و سبک می زنند و بلا فاصله آبیاری می کنند ، موقعی که ساقه های مارچوبه  از خاک خارج شد و تبدیل به شاخه گردیدند برای جلو گیری از شکستن آنها که اثر پوسیدن ریشه هاست موقعی که شاخه ها به یک متر رسید پای آنها چوب    می زنند یا برای صرفه جویی از بالای   بند بیستم شاخه آن را می شکنند . پاییز وقتی ساقه ها خشیکدند مجدد آنها را زیر خاک می کنند و سپس کود دوم رابه همان میزان سال قبل روی زمین مزرعه پهن می کنند .

   قبل از بهار سال سوم کود را با خاک مخلوط می کنند و اوائل فروردین پای هر بوته را به اندازه 15 تا20 سانتیمتر خاک می دهند ، 15 روز تا 3 هفته بعد از خاک دادن می توان از پایه های قوی شروع به بهره برداری کرد .

 در مزارع سالم و خوب محصول هر بوته ممکن است در حدود 300 تا 600 گرم باشد و با این حساب از یک هکتار زمین 10 هزار ریشه مار چوبه کاشته باشند از سال چهارم سالیانه 3 هزار تا 6  هزار گرم  ساقه  مار چوبه  بدست می آید . (199و198-11)

 

 طریقه کاشت طوقه ها

معمولا طوقه ها ی مار چوبه به همان زودی که بتوانند در بهار روی خاک کار کرد و قبل از این که رشت قسمتهای هوایی شروع شود ، در مزرعه کشت می گردد . در نواحی معتدل ممکن است آنها را در اواخر پاییز یا زمستان پس از آنکه بخواب رفتند کشت نمود شیار ها به عمق 20 تا25 سانتیمتر با یک شخم برگردان یا یک جوی و پشته بند شخم زده شود . در این شیار ها ، طوقه ها را به نهوی که جوانه ها 15 تا20 سانتیمتر زیر سطح کلی خاک باشد قرار داده و با خاکی به عمق 5 سانتیمتر می پوشانند . با رشد قسمتهای هوایی خاک را تدریجاً به طرف گیاهان می دهند . تا زمانی

(13)

 

که شیارها کاملاً پر گردد در پاره ای از منطق آمریکاه کشت عمیق خصوصاً در خاکهای سنگین توصیه گردیده است از این راه پوشش بهتری به دست می آید ، لیکن طوقه ها کم عمق ممکن است با دیسک زدن و یا یخبندان آسیب ببینند و بنا براین این جوانه های خوراکی کوچک تولید نمایند . فاصله گیاهان  مارچوبه در مناطق مختلف آمریکاه به میزان زیاد تعقیر می نماید کاشت نزدیک به هم ممکن است در باغچه های خانگی صورت گیرد ، لیکن کاشت برای تولید تجارتی معمولاً شامل ردیف هایی با فواصل 120 تا 150 سانتیمتر که گیاهان روی این ردیف ها 30 تا 45 سانتیمتر از یکدیگر فاصله دارند    می باشند به هر حال بر حسب مشاهداتی که در ایسگاه  تحقیقاتی  کارولینای  جنوب  در  طول  یک  دوره  8 ساله بعمل  آمده فاصله ای از 60 در 150 سانتیمتر و نه بیشتر از 60 در 80 سانتیمتر عملکرد بهتر چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی بدست داده است ، در فاصله های 60 در 120 سانتیمتر و یا 60 در 240 سانتیمتر این نتایج با آمار مشابهی که از نظر آیوا و کالیفرنیا به دست آمده تطابق دارد برای فاصله 60 در 150 سانتیمتر 10540 طوقه برای کاشت یک هکتار مورد احتیاج است . ( یک فاصله 30 در 150 سانتیمتر در ایالتهای ایوا و کالیفرنیا ترجیع داده می شود ) مار چوبه سفید یا سفید کرده را با خاک دادن ردیف ها در طول فصل برداشت پرورش می دهند این روش احتیاج به فواصل 210 تا 240   سانتیمتر بین ردیف ها دارد.

 

 

 

 

(14)

 

 

 

   ازدیاد مارچوبه :

 

مار چوبه را با بذر زیاد می کنند در اسفند ماه در خزانه یا فروردین و اردیبهشت در کردهای مزرعه صورت می گیرد . برای 100 متر مربع زمین به طور دست پاش 70 تا 80 گرم و بطور ردیف که فواصل آن 20 تا25 سانتیمتر باشد 40 تا 50 گرم بذر لازم است .(198-11 )

 اگر مارچوبه  را در اگر مار چوبه را در آب نیم گرم ( 30 تا35 سانتیگراد به مدت 5 روز خیس کنیم و سپس آن را در یک خاک حاصل خیز مرتوب به عمق 3 تا 5 سانتیمتر بکاریم جوانه زدن خوبی را در پیش خواهیم داشت . بذر کاری در اوایل بهار انجام می شود . بذرها ابتدا در خزانه بر روی ردیف به فواصل 50 تا80 سانتیمتر پاشیده می شود . اگر تراکم بذر بیش از اندازه باشد از از نشاهای حاصله در پایان سال نمی توان استفاده کرد زیرا اینها خیلی کوچک   می شوند فواصل بوته ها بر روی خط بایستی حدود 7/5 سانتیمتر باشد برای این منظور 2/5 گیلو گرم بذر در 100 متر مربع خزانه کافی است در پایان سال اول وآغاز بهار طوقه های بزرگ و قوی مارچوبه از خزانه  بیرون  کشیده  می شوند و در محل اصلی کشت می گردد .     ( 103- 2 ) موقع جا به جایی بایستی آنها را از گرما و خشکی محفوظ داشت ، در آ وردن طوقه های دو ساله کار آسانی نیست زیرا مقداری   از ریشه های آنها در هنگام جابه جا کردن قطع می شود . اگر مارچوبه در سال اول کاشت بذر به گل رود پایه های نر و ماده از هم جدا می شوند به هر حال در سطح

 

(15)

 

وسیع پایه های نر و ماده مارچوبه از هم جدا نمی شوند (پایه های نر مرقوبترند و توسط عملیات اسلاحی به زودی حاصل شده است که 100/ پایه نر می دهند ) برای کاشت طوقه ها شیاری به عمق 20 تا 25 سانتیمتر در خاکها نسبتا سبک ایجاد می شود فاصله بین ردیفهای کاشت حدود 20 تا 180 سانتیمتر و اگر منظور سفید کردن مارچوبه برای قوطی کردن آن باشد این فاصله تا گاهی 2/5 متر انتخاب می شود ( برای سفید کردن مار چوبه پای بوته ها خاک     می دهند تا شاخه های جدید در زیر خاک رشد و نمو کنند ) فاصله طوقه ها روی خط 40 تا 70 سانتیمتر است. کاشت مستقیم بذر مار چوبه در محل اصلی در زمینهای عاری از بذر علفهای هرز و آماده امکان پذیر باشد    ( 104-2 )   

 2- عملیات داشت

1-2 - احتیاجات آب و هوایی

مار چوبه در نقاطی که درجه حرارت های خنک در طول فصل رشد ان وجود دارد و رطوبت کافی در دسرس است بهترین رشد را می نماید . درجه حرارتهای بالای تابستانه و زمستانهای ملایم در ایالات جنوبی برای تولید حد اکثر جوانه ها ی خوراکی مناسب نیست ، لیکن در نواحی که زمستان آ ن به اندازه کافی سرد باشد تا گیاهان را برای دوره قابل ملاحضه ای خواب نگه دارد . اگر به خوبی کود شیمیایی به محصول داده شود وبه رویش درست کولتیواتور زده شود ، عملکردهای پر منفعتی امکان پذیر می گردد . طوقه ها به سرما بسیار مقاوم بوده و به ندرت از زمستانهای سرد مناطق سردسیر صدمه می بینند آسیب زمستانه معمولا به مزارعی محدود می گردد که در آنها شاخ برگ گیاهان در پاییز زده شده است . در نواحی معتدل و خشک ، مانند امپریال .الی کالیفرنیا با قطع آبیاری یک دوره استراحت برای گیاه بوجود می آید. (332-6 )